Borreliavaksine til hund

Borreliavaksine til hund er nå på markedet. Borreliose er en bakteriell infeksjon som overføres av flått som er smittet av Borrelia-bakteriene. Vaksinen gir beskyttelse mot tre vanlige typer av disse; B.burgdorferi sensu stricto, B. garinii og B. afzelii. Opptil 1 av 5 flått i Norden er bærer av Borrelia spp.

Når en infisert flått suger blod, vil bakteriene vandre fra flåttens tarm til flåttens spyttkjertler. Fra der vil flåtten overføre Borrelia spp. til din hund eller deg når den suger blod. Overføringsprosessen starter 24-48 timer etter at flåtten har begynt å suge blod, så jo lenger flåtten sitter fast, jo større sjanse er det for at Borrelia-bakterier overføres.

Symptomer på borreliose begynner lenge etter at flåtten har sugd blod - minst 4-6 uker, og noen ganger enda lenger. I den akutte fasen kan man se symptomer som tretthet, dårlig matlyst og feber. Noen ganger kan hunden ha betennelse i ett eller flere ledd og halte eller vise nevrologiske symptomer. Noen hunder kan også være smittet, uten å vise symptomer i det hele tatt. Med andre ord kan borreliose være en komplisert sykdom det kan være vanskelig å diagnostisere. Vanligvis kreves det flere sammenhengende blodprøver, og disse er heller ikke alltid konklusive. I noen tilfeller må man derfor starte behandling på bakgrunn av kliniske symptom og mistanke. Behandlingen er flere uker med systemisk antibiotika, en kostbart og lang behandling for hunden. Til tross for behandlingen, er det noen hunder som vil bli bærere av Borrelia spp., noe som kan forårsake problemer for hunden. Da vaksinen ikke gir beskyttelse mot å få flått, anbefaler vi både å forebygge flåttsmitte ved å behandle mot flått (dråper eller halsbånd) og vaksinere mot Borrelia-bakteriene. Se link på vår hjemmeside over hvilke flåttbehandlinger som finnes her.

Det kreves grunnvaksinering for å utvikle god nok immunrespons hos hunden. Det vil si at hunden må få to injeksjoner av vaksinen med 3 ukers mellomrom første gang den får vaksinen. Deretter gir årlige revaksinasjoner og da holder det med 1 vaksine i året. Det tar én måned fra hunden får grunnvaksinen til immuniteten begynner, og denne varer i ett år fra grunnvaksinen er gitt.

Hunder kan vaksineres fra de er 12 uker gamle. Alle hunder som er utsatt for å få flåttbitt kan bli infisert med borrelia-bakterier. Jakthunder og brukshunder som er mye ute i skog og mark vil være ekstra utsatt for infeksjon. Også familiehunder i flåttrike områder, som her på Vestlandet, bør vaksineres. Det er en fordel å vaksinere hunden på senvinteren eller tidlig på våren, så hunden får tid til å danne antistoffer før flåtten blir aktiv i naturen. Vi ser at flåttsesongen nå gjerne begynner allerede i mars og varer helt til oktober.

OBS: Det er normalt at noen hunder kan få en liten lokal hevelse i nakkeområdet der vaksinen settes. Denne går vekk av seg selv etter noen dager.

Ring oss på tlf 56 30 55 60 om du har noen spørsmål rundt vaksinen eller om du ønsker å bestille time til vaksinasjon, så vil vi hjelpe deg! :-)