Etylenglykolforgiftning

Pass på; etylenglykol, som blant annet finnes i frostvæske, bremsevæske og vindusspylervæske, kan gi akutt og dødelig forgiftning hos både hund og katt.

Julens farlige gleder

Nå nærmer julen seg, og for oss som dyreklinikk betyr det som oftest en tid med mer opppkast, diaré, fremmedlegemeoperasjoner, forgiftninger og bukspyttkjertelbetennelser hos våre pasienter. Vi ønsker å komme med noen gode råd til deg som eier, så blir kanskje dette en frisk og hyggelig jul for både to- og firbente.

Lungeorm hos katt

Lungeormen Aelurostrongylus abstrusus er en parasitt som lever i lungene på katt. Selv om den er sjelden i Norge, påvises den oftest hovedsaklig hos katter på Vestlandet, og vi har derfor økt fokuset på denne infeksjonen.

Nyttårsaften for hunden og katten

Etter den koselige og lune juletiden avsluttes året med raketter, fyrverkeri og festligheter. For mange er det en fin feiring, men for veldig mange av våre dyr er festlighetene forbundet med redsel, stress og engstelse. Har du en hund eller katt som er redd for fyrverkeri, er det flere ting du som eier kan gjøre for å lette på situasjonen.

Reise med katt - nye regler

Fra 29.desember 2014 er det innført nye regler for reise med katt. Inntil videre gjelder samme bestemmelser for reise med hund.

Tann- og munnhelse hos katt

Det er svært mange katter som har vondt i tennene sine.

Forebygging av flåttbåren sykdom

Det er viktig å forebygge at katter blir bitt av flått. Da unngår man overføring av flåttbåren sykdom til katten, og også at katten tar med seg flått inn i huset. Dette vil redusere risikoen for at du blir utsatt for flåttbitt og flåttbåren sykdom.

Katteaids (FIV)

FIV (feline immunodeficiency virus), eller katteaids, er en immunsykdom som rammer immunforsvaret til katten, på lik linje som HIV hos mennesker. Katter kan fremstå som friske i flere år, men gradvis vil immunsvikten vise seg, og katten blir da sårbar overfor vanligvis ufarlige infeksjoner.

Sterilisering/kastrering av katt