Forebygging av flåttbåren sykdom

Det er viktig å forebygge at hunder blir bitt av flått, både for å unngå overføring av flåttbåren sykdom til hunden om den skulle bli bitt, men også for å unngå at hunden tar med seg flått inn i huset, noe som øker risikoen for at også du kan bli utsatt for flåttbitt og flåttbåren sykdom om flåtten skulle vandre over på deg.

osoyro-dyreklinikk.no - bilde

På markedet nå er det mange behandlingsalternativer mot flått. Til hund finnes det påflekkingsvæsker og halsbånd, og i tillegg har det kommet et nytt preparat på markedet i form av en tyggetablett som kan gis til hund.  Det er også lansert en borrelia-vaksine til hund som vi nå tilbyr. Vaksinen skal hindre at flått infisert med borreliabakterien overfører smitte til hunden når flåtten suger blod.

Flåtten kommer tidligere og tidligere for hvert år virker det som, og sesongen trekker ut. Man antar nå at flåttsesongen varer fra mars til oktober/november, det vil si 8-9 måneder.

Påflekkingsvæskene påføres ved å skille pelsen til hunden og klemme ut innholdet i pipetten på huden. Det er anbefalt å påføre dråpene på huden der hunden ikke klarer å slikke seg. Les pakningsvedlegget før bruk. Det finnes et stort utvalg av påflekkingsvæsker til hund, og behandlingen må gjentas hver 4.uke.

Mennesker skal helst ikke få væsken på hendene. Vi anbefaler derfor at du vasker hendene godt etter påføring. For egen del, og særlig om du har barn i huset, er det et tips å påføre dråpene på kveldstid etter at barna har lagt seg. Da unngår man for mye håndtering og klapping av dyret, og preparatet får tid til å tørke inn til dagen etter.  Pelsen kan bli litt klissete etter påføring, men dette er helt normalt og forbigående.

Det finnes to reseptbelagte halsbånd på markedet, Scalibor og Seresto. Scalibor har effekt mot flått i 5 måneder, Seresto har effekt i 8 måneder.

Tyggetablettene er nokså nye på markedet. Det finnes to typer, den ene gir effekt i 1 måned og den andre i 3 måneder.

PS: Påflekkingsvæskene, halsbåndene og tyggetablettene har forskjellig virkestoff. Om din hund tidligere har fått en allergisk reaksjon på ett av behandlingsalternativene, eventuelt ikke har fått ønsket effekt, så er det likevel ikke dermed sagt at andre alternativ ikke vil fungere. Spør oss om du lurer på noe i denne sammenheng, så vil vi forsøke å hjelpe deg å finne et behandlingsalternativ for ditt dyr. I tillegg virker de fleste beskrevne preparater ovenfor mot andre ektoparasitter enn kun flått. Spør oss om du lurer på behandling mot andre ektoparasitter.

Borreliavaksine til hund kom for noen år siden. Det kreves grunnvaksinering for å utvikle god nok immunrespons hos hunden. Det vil si at hunden må få to injeksjoner av vaksinen med 3 ukers mellomrom første gang den får vaksinen. Deretter er det årlige revaksinasjoner og da holder det med 1 vaksine i året.

OBS: Det er normalt at noen hunder kan få en liten lokal hevelse i nakkeområdet der vaksinen settes. Denne går vekk av seg selv etter noen dager.

Ved ønske om resept eller andre spørsmål vedrørende forebygging av flåttbåren sykdom, ta kontakt!