Etylenglykolforgiftning

Pass på; etylenglykol, som blant annet finnes i frostvæske, bremsevæske og vindusspylervæske, kan gi akutt og dødelig forgiftning hos både hund og katt.

Julens farlige gleder

Nå nærmer julen seg, og for oss som dyreklinikk betyr det som oftest en tid med mer opppkast, diaré, fremmedlegemeoperasjoner, forgiftninger og bukspyttkjertelbetennelser hos våre pasienter. Vi ønsker å komme med noen gode råd til deg som eier, så blir kanskje dette en frisk og hyggelig jul for både to- og firbente.

Giftig nedfallsfrukt og kastanjer

Høsten er for mange en koselig tid med bær- og fruktsanking, vakre farger, innekos og hygge. Men, vær obs på at kastanjer og nedfallsfrukt kan være svært giftig for hunden din.

Ny oppdatert vaksineanbefaling for hund og katt

WSAVA ("the World Small Animal Veterinary Assosiation", en organisasjon bestående av smådyrsveterinær-organisasjoner fra hele verden) har kommet ut med nye vaksineanbefalinger til hund og katt.

Nyttårsaften for hunden og katten

Etter den koselige og lune juletiden avsluttes året med raketter, fyrverkeri og festligheter. For mange er det en fin feiring, men for veldig mange av våre dyr er festlighetene forbundet med redsel, stress og engstelse. Har du en hund eller katt som er redd for fyrverkeri, er det flere ting du som eier kan gjøre for å lette på situasjonen.

Huggormbitt

Huggormen (Vipera berus), Buorm (Natrix natrix) og Slettsnok (Coronella austriaca) er de eneste frittlevende slangeartene vi har i Skandinavia, og av disse er det bare huggormen som er giftig.

Reseptbelagte legemidler

Det er mange lover og regler veterinærene må forholde seg til ved utskrivning av legemidler. I tillegg har vi innført nye retningslinjer på klinikken.

Forsikring av ditt dyr

Forsikring av din hund eller katt er den beste investeringen du kan gjøre for dyret ditt, og for deg som eier! Har du forsikret din firbeinte venn, har du også forsikret deg selv mot høye kostnader om katten eller hunden din skulle bli syk. I tillegg, og viktigst av alt, sikrer du dyret ditt den beste, og ikke billigste, behandlingen.

Borreliavaksine til hund

Borreliavaksine til hund er nå på markedet. Borreliose er en bakteriell infeksjon som overføres av flått som er smittet av Borrelia-bakteriene. Vaksinen gir beskyttelse mot tre vanlige typer av disse; B.burgdorferi sensu stricto, B. garinii og B. afzelii. Opptil 1 av 5 flått i Norden er bærer av Borrelia spp.

Forebygging av flåttbåren sykdom

Det er viktig å forebygge at hunder blir bitt av flått, både for å unngå overføring av flåttbåren sykdom til hunden om den skulle bli bitt, men også for å unngå at hunden tar med seg flått inn i huset, noe som øker risikoen for at også du kan bli utsatt for flåttbitt og flåttbåren sykdom om flåtten skulle vandre over på deg.

Kiropraktikk på hund og hest

Våre veterinærer Sonja Rutten og Eva-Kristin Lunde, har, i tillegg til etterutdanning i akupunktur, også tatt etterutdanning i kiropraktikk på hund og hest i regi av IAVC - International Academy of  Veterinary Chiropractic.

Kløe

Det er mange hunder, og noen katter, som sliter med hudproblemer som kløe, irritasjon, håravfall, røyting, sår i huden og øreproblemer. Det kan være mange årsaker til det, og det er ikke alltid at man kommer til bunns i problemene. Da må man behandle symptomatisk.