Sterilisering/ kastrering av katt

Katter som ikke skal brukes i avl bør steriliseres/kastreres.

Sterilisering av hunnkatt innebærer at eggstokker og livmor fjernes. Katten får dermed ikke (plagsomme) løpetider som kan tiltrekke seg hannkatter og føre til urinmarkering og slosskamper i området. Det er mange fordeler med å sterilisere katten utover uønskete kattunger, og det å slippe å gi p-piller gjennom et helt liv. Blir katten sterilisert før første løpetid minsker sjangsen for å utvikle jursulster med 90%, samtidig som katten er beskyttet for å utvikle livmorbetennelse (noe som ikke er uvanlig hos eldre hunnkatter). P-piller er ikke en god langvarig løsning for å forhindre uønskete kattunger på grunn av høy kreftfare. Det er dessuten en billigere løsning å sterilisere katten enn å kjøpe p-piller i årevis.

Kastrering av hannkatter innebærer at testikklene fjernes. Kastrerte hannkatter sloss mindre, markerer mindre og streifer mindre. For begge kjønn reduserer sterilisering/kastrering faren for smittsomme sykdommer som f.eks katteaids (FIV). Katteaids er en dødelig sykdom og smitter via bitt, parring samt fra kattemor til foster. Ukastrerte hannkatter har økt risiko for å bli smittet, da de sloss mer. Noen katter kan ha en tendens til å legge på seg etter sterilisering/kastrering, men dette kan kontrolleres ved rett foring. Godt kvalitetsfor er viktig for kastrerte hannkatter for ikke å utvikle krystaller i urinen. Kontakt oss gjerne om du har spørsmål om foring av steriliserte/kastrerte katter.

Sterilisering av hund

Det kan være aktuelt å kastrere/sterilisere hunder med adferdsproblemer. Dette kan gjelde aggressive, hyperseksuelle eller dominante hannhunder eller tisper som opplever deprisjoner i forbindelse med løpetid eller har problemer med inbilt svangerskap etc. Diskuter med veterinæren om kastrering/sterilisering er aktuelt for din hund.