Tenner og tannhelse hos hund og katt.

Hunder og katters tenner og tannhelse avspeiler på mange måter det livet de lever, slik som det gjør på oss mennesker.

5n8a2712.jpg
Tannrøntgen av pasient som ligger i narkose

Hunder og katter har mange av de samme problemer i munn og på tenner som vi mennesker har, med den store forskjell at de fleste hunder og katter ikke pusser og reingjør sine tenner slik vi mennesker gjør.

Tannstein (plakk) bygger seg over tid opp på tenner som ikke blir tilstrekkelig reingjort, og manglende bruk av tennene skynder på denne prosessen. Tenner som i større grad blir brukt til å tygge og gnage med, slik hund og katt egentlig er tiltenkt å gjøre, vil i større grad holde seg friske en tenner som aldri blir brukt. Hunder og katter som lever sitt liv på ferdig fòr kan utmerket godt få dette i seg helt uten å bruke tennene.

Tygging og bruk av tennene fører til bedre sirkulasjon av blod og væske gjennom tannligamentet som holder tennene på plass i alveolen i kjeven. Sirkulerende blod vil holde vevet friskere og dermed bedre i stand til å rense opp i begynnende betennelser i tannkjøtt og tannligament.

Når først tannstein og infeksjon har etablert seg er det langt vanskeligere for individets eget forsvar å fjerne dette, blant annet fordi en da vil kjenne smerte og ubehag ved forsøk på å tygge med disse tennene. En del problemer i munnen kan ikke avdekkes før vi ser dem på røntgen, og vi anbefaler derfor tannrøntgen i forbindelse med rensing av tannstein på ditt kjæledyr.

røntgen av hund
Tannrøntgen må til for å stille mange diagnoser.

En grundig kontroll av tenner er viktig, både fordi det kan forhindre at ditt kjæledyr går rundt med kroniske smerter, og fordi det kan forhindre videre utvikling av andre alvorlige sykdomstilstander. Veit du for eksempel at bakterier i munnhulen kan føres med blodstrømmen til hjerteklaffer og forårsake forandringer på disse, med resultat at dyret utvikler en kronisk hjertefeil? Dette er en kjent problematikk på mange av miniatyr rasene blant hunder.

I november 2018 vil vi ved klinikken ha fokus på munnhelse og tenner ved vår klinikk.
Ta kontakt for timebestilling over nett på www.osdyreklinikk.no eller telefon 56 30 55 60